Προώθηση της χρήσης ποδηλάτου και κατασκευή ποδηλατόδρομων στη Σάμο

 

Σε μια πόλη όπως το Βαθύ ή το Καρλόβασι, πόλεις που πνίγονται καθημερινά από την κυκλοφοριακή συμφόρηση, την παράνομη στάθμευση και την ανυπαρξία χώρων στάθμευσης, η μόνη διέξοδος είναι να εγκαταλείψουμε το αυτοκίνητό μας και να ξεκινήσουμε να περπατάμε στην πόλη μας ή να κάνουμε ευρεία χρήση του ποδηλάτου. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να ζήσουμε σαν άνθρωποι.

Το ποδήλατο αποτελεί τον εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης στα αστικά μας κέντρα, αλλά και μέσον αναψυχής και βελτίωσης ή διατήρησης της υγείας μας. Έτσι, οι ποδηλατόδρομοι μπορούν να χαρακτηριστούν σαν δρόμοι ζωής.

Η δυνατότητα να κατοικούμε σε μια πόλη βιώσιμη, η ευκαιρία να απολαμβάνουμε το φυσικό περιβάλλον χωρίς να του προκαλούμε κι άλλες πληγές, δεν αποτελούν απλές ευχές, αλλά μια επείγουσα και επιτακτική αναγκαιότητα την οποία όλοι, φορείς και απλοί πολίτες, καλούμαστε να κάνουμε πραγματικότητα. 

Το Υπουργείο Εσωτερικών ξεκίνησε το έτος 2003 το πρόγραμμα «Κατασκευή Ποδηλατοδρόμων σε ΟΤΑ της Χώρας» προκειμένου να συμβάλλει στην προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου ως φιλικού προς το περιβάλλον μέσου. Φορείς υλοποίησης του προγράμματος ήταν οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και οι κατηγορίες έργων που υλοποιούνταν ήταν οι Αστικοί ποδηλατόδρομοι και οι Περιαστικοί ποδηλατόδρομοι. Έως τον Φεβρουάριο του 2004 εντάχθηκαν συνολικά 96 έργα (1 ανά ΟΤΑ).Από τους ΟΤΑ της Σάμου υπάρχει κανένας που να έχει εντάξει τέτοιο έργο ;

Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την υλοποίηση αυτού του προγράμματος ήταν τα εξής :

•           Τα έργα των ποδηλατοδρόμων ήταν ιδιαίτερα πετυχημένα σε Δήμους στους οποίους η χρήση ποδηλάτου ήταν ευρεία. Στους συγκεκριμένους Δήμους υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση από τους κατοίκους στα έργα των ποδηλατοδρόμων τα οποία συνέβαλλαν σε μεγάλο βαθμό στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους. 

•           Απαραίτητη κρίθηκε η ύπαρξη κυκλοφοριακής μελέτης της πόλης, η οποία έπρεπε να προηγείται της κατασκευής του αστικού ποδηλατοδρόμου. 

•           Δεν είχε αναπτυχθεί πλήρως στη συνείδηση μεγάλου μέρους πολιτών η συμβολή της χρήσης του ποδηλάτου σε θέματα περιβάλλοντος και βιώσιμης αστικής ανάπτυξης με αποτέλεσμα πολλά έργα να μην τύχουν ευρείας απήχησης. 

•           Απαιτείται χρηματοδότηση κυκλοφοριακής μελέτης των ΟΤΑ με σκοπό να ωριμάσουν έργα κατασκευής ποδηλατοδρόμων τα οποία θα χρηματοδοτηθούν μέσω ΕΣΠΑ ή άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Επικοινωνιών (απαραίτητη η ύπαρξη συντονισμού). 

•           Ενίσχυση της πολιτικής προώθησης του ποδηλάτου μέσω χρηματοδότησης πρωτοβουλιών των ΟΤΑ για εκδηλώσεις και γενικότερες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για τα πλεονεκτήματα της χρήσης του (συντονισμός με Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής).

Στο νησί της Σάμου και στον ενιαίο πλέον Δήμο Σάμου, όλοι περιμένουμε να δούμε να ξεκινάει η συζήτηση για τους ποδηλατόδρομους. Να ενημερωθούν οι κάτοικοι για την αναγκαιότητα προώθησης του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου εντός των οικισμών μας αλλά και για αναψυχή και υγεία, με την κατασκευή περιαστικών ποδηλατοδρόμων.

Στο προεκλογικό πρόγραμμα του εκλεγέντος Δημάρχου κ. Θάνου αναγράφεται η πρόθεση για υλοποίηση ποδηλατόδρομου στο τμήμα του οδικού δικτύου από Πευκάκια έως κόμβο Μαλαγαρίου.

Να θυμίσουμε ότι από την εποχή κατασκευής του τμήματος αυτού του οδικού δικτύου, η ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΣΑΜΟΥ απαιτούσε από τον τότε νομάρχη κ. Βαρδίκο, την ευθύς εξαρχής κατασκευή ποδηλατόδρομου στο τμήμα αυτό. Εννοείται ότι δεν έγινε τίποτε, και οι υποσχέσεις του αποδείχτηκαν για άλλη μια φορά φρούδες.

Επανήλθε με δημοσιεύματά της η ΒΙΓΛΑ αλλά και η ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΣΑΜΟΥ, με υπομνήματα-προτάσεις προς τους φορείς εξουσίας του τόπου μας, αλλά δεν υπήρξε ποτέ η πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο.

 

 Μια μακέτα που δείχνει πώς θα μπορούσε να γίνει ποδηλατόδρομος στην παραλιακή Βαθέος έφτιαξαν τα μέλη της Κοινωνίας Ενεργών Πολιτών Σάμου και την κοινοποίησαν στους καθ’ ύλην αρμόδιους αλλά και στα ΜΜΕ, το έτος 2008.

 Στην πόλη της Σάμου η οριοθέτηση της σκαμμένης για τις εργασίες του Βιολογικού Καθαρισμού, ζώνης στην άκρη του δρόμου από το Μαλαγάρι και μέχρι τα γήπεδα, μπορεί να αποτελέσει μια ζώνη κίνησης για τους ποδηλάτες, με ελάχιστο κόστος και χωρίς συνέπειες στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, αφού το πλάτος της παραλιακής οδού επιτρέπει την άνετη και ασφαλή διέλευση οχημάτων και ποδηλάτων.  

Όλοι οι πολίτες ονειρευόμαστε μια πόλη φιλική στους κατοίκους αλλά και στους επισκέπτες της, με πεζοδρόμια άνετα και ασφαλή, με λιγότερους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των διερχόμενων, προσπελάσιμη για όλους και πρωτίστως για τα άτομα με ειδικές ανάγκες που αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα στην καθημερινότητά τους.  

Στο επιχείρημα ότι δεν μπορεί αυτό να γίνει στο Βαθύ, απαντάμε ότι «έχει ήδη γίνει αλλού» και μάλιστα με τις ίδιες ή και χειρότερες συνθήκες.  

 Στην Μυτιλήνη το έχουν ήδη πράξει. Στην Κω, στην Ρόδο , στην Μήλο, στην Πάρο, στην Κω επίσης. Γιατί όχι και εμείς ;  

Όμως, για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να εκπονηθεί άμεσα συγκοινωνιακή μελέτη για το Βαθύ και το Καρλόβασι, προκειμένου να πάψουν τα ημίμετρα και να προχωρήσει ο σχεδιασμός της καθεμιάς από τις μεγαλύτερες πόλεις του νησιού μας, με βάση τα σύγχρονα δεδομένα. 

Η δράση αυτή πρέπει να ξεκινήσει άμεσα … σήμερα.. τώρα… για ένα νησί πιο ανθρώπινο σε πολίτες και επισκέπτες…

ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΣΑΜΟΥ

 

This entry was posted in Σάμος. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε